MKE – SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA


A MAGYAR KOMONDOR EGYESÜLET

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

tervezet

I.

ÁLTALÁNOS RÉSZ

Az Egyesület neve: Magyar Komondor Egyesület

Az Egyesület székhelye: 1121 Budapest Zugligeti út 44.szám

A bírósági nyilvántartásba vételi végzés száma, kelte: 14.Pk.60.407/2010/1. 2010.05.14.

A közhasznúsági végzés száma, kelte: 14.Pk.60.407/2010/1. 2010.05.14.

Az Egyesület adóigazgatási száma:18032176-1-43

Az Egyesület induló vagyona: 0,-Ft.

II.

AZ EGYESÜLET CÉLJA ÉS TEVÉKENYSÉGE

Az Egyesület működési célja:

- A komondor, mint a Kárpát-medence magyar pásztorkutyafajtájának külső-belső tulajdonságainak megőrzése/helyreállítása, a meglévő állomány minőségi szinten tartása, fejlesztése

- A komondor kutyát kedvelők, tartók és tenyésztők egyesületbe tömörítése, érdekeik védelme, valamint a magyarság pásztorkutyafajtájának határokon átívelő védelme, népszerűsítése.

- A komondor tenyésztésének, elterjesztésének elősegítése és támogatása.

- A fajta állatvédelmével kapcsolatos tevékenységek végzése és támogatása.

- A fajtával kapcsolatban kinológiai tudományos kutatás végzése, fajta kiképzésével és bírálatával foglalkozók közötti nézetegyeztetés és véleménycsere koordinálása, a fajtával kapcsolatos ismeretterjesztés végzése, sportversenyek szervezése.

- Az Egyesület céljai megvalósítása érdekében ismeretterjesztő, sport és oktató rendezvényeket szervez más kinológiai szervezetekkel.

- A komondor magyar kulturális örökségként való elismertetése

- Elismertség elérését követően a komondor kutyafajta tenyésztő szervezeteként való elismerés elnyerése és elismert ebtenyésztő szervezetként való működés.

- A mainál szorosabb kapcsolatok ápolása, szervezése külföldi komondoros szervezetekkel

Az Egyesület tevékenysége:

-a komondor fajta tenyésztésének koordinálása, a tenyészminősítés kiadásának szervezése,

-kiállítások, tenyészszemlék, képességfelmérő rendezvények szervezése,

- versenyek szervezése, - állat- és természetvédelem támogatása,

- kinológiai tanfolyamok, előadások szervezése,

- kinológiai tárgyú könyvek és folyóiratok kiadása,

- egyéb tevékenység, amely az Egyesület céljait elősegíti

III.

AZ EGYESÜLET JOGÁLLÁSA ÉS TAGSÁGA

Az Egyesület jogállása: önálló jogi személy, közhasznú szervezet.

Az Egyesületi tagság formái:

a) rendes tagság

b) tiszteletbeli tagság,

A rendes tagok az Egyesület alapítói valamint az Egyesülethez időközben csatlakozó – a vezetőség által felvett – és a belépési feltételeknek megfelelt, személyek, jogi személyek. A tiszteletbeli tagok az Egyesület vezetősége által felkért személyek. A tiszteletbeli tag felvételét az Egyesület vezetősége terjeszti a közgyűlés elé. A tiszteletbeli tag felvételéhez a közgyűlés 2/3-os szavazata és a tag elfogadó nyilatkozata szükséges.

Az Egyesület tagjává választást a jelölt a megfelelően kitöltött és aláírt belépési nyilatkozat benyújtásával kérelmezheti. A nyilatkozathoz – amennyiben jogi személy kéri felvételét – mellékelni kell a jogi személy igazolását arról, hogy nevében ki járhat el képviselőként az Egyesület tagságában.

Az Egyesület nyilvántartásaira egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni. Az Egyesület részére jutatott adományokat a könyv szerinti értéken, ennek hiányában a szokásos piaci áron kell nyilvántartásba venni. A nem pénzeszközökben történő hozzájárulásokat a Közgyűlés döntése szerint a legcélszerűbb módon kell kezelni, felhasználni, illetve értéküket megóvni.

Az Egyesület az államháztartás alrendszereitől – a normatív támogatás kivételével – csak írásbeli szerződés alapján részesülhet támogatásban. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját. Az államháztartás alrendszereitől kapott támogatás hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére nem használható.

Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt, illetve azoktól támogatást nem kap, továbbá országgyűlési és önkormányzati képviselőjelöltet nem állít, és nem támogat.

Az egyesület rendes tagja jogosult az Egyesület céljai és feladatkörébe tartozó kérdések megvitatását kezdeményezni, a döntésekben szavazati joggal részt venni, az Egyesület szakmai és egyéb rendezvényein részt venni, választhat és választható az Egyesület szerveibe, valamint az Egyesület valamely szervezetének törvénysértő határozatát – a tudomására jutástól számított- harminc napon belül megtámadhatja. Ezen túl igénybe veheti az Egyesület által nyújtott szolgáltatásokat és kedvezményeket, szükség esetén külön megállapodással, kezdeményezheti az Egyesület céljának megvalósítása érdekében ad hoc bizottságok létrehozását, vagy bármilyen konferencia, tanfolyam vagy más programok megszervezését. A tag az Egyesület bármely szerve által hozott határozatot a törvény rendelkezése szerint, tudomásra jutásától számított 30 napon belül bíróság előtt megtámadhatja.

Az Egyesület rendes tagja köteles az Alapszabály és a belső szabályzatokat megtartani, a szervezeti életben részt venni, a rábízott, illetve elvállalt feladatokat végrehajtani, tisztségbe való megválasztás elfogadása esetén ezt a legjobb tudása szerint ellátni, a vállalt tagsági díjat rendszeresen megfizetni minden év március 31. napjáig. Továbbá a rendes tag kötelezettsége, hogy segítse az Egyesület céljai elérését szolgáló tevékenységet, megnyilvánulásaiban tegyen eleget a jogi, erkölcsi, szakmai etikai normáknak, tartsa be az Egyesület etikai normáit, alapszabályát, tegyen eleget a tagdíjfizetési kötelezettségének.

Az Egyesület tagjai évi 3.000.- Ft (háromezer forint) tagdíj fizetésére kötelesek. Amennyiben a tag tagdíjfizetési kötelezettségének nem tesz határidőben eleget, az elnök a mulasztás pótlására 15 napon belül felszólítja. A tag tagsági viszony megszűnik, amennyiben a tagdíjat ezen felhívástól számított 15 napon belül nem fizeti meg, erről a vezetőség határozatban köteles megállapítani és erről írásban köteles tájékoztatni a tagot.

A tiszteletbeli tag jogosult az Egyesület tevékenységében részt venni, azt támogatni, azonban szavazati joggal nem rendelkezik, nem választható az Egyesület vezetőségébe, igénybe veheti az Egyesület által nyújtott szolgáltatásokat és kedvezményeket, szükség esetén külön megállapodással, kezdeményezheti az Egyesület céljának megvalósítása érdekében ad hoc bizottságok létrehozását, vagy bármilyen konferencia, tanfolyam vagy más programok megszervezését. A tiszteletbeli tag kötelezettsége, hogy segítse az Egyesület céljai elérését szolgáló tevékenységet, megnyilvánulásaiban tegyen eleget a jogi, erkölcsi, szakmai etikai normáknak, tartsa be az Egyesület etikai normáit, alapszabályát. A tiszteletbeli tag nem köteles tagdíjat fizetni, így tagsági viszonya tagdíj nemfizetés miatt nem szűnhet meg.

IV.

AZ EGYESÜLETI VAGYON FELHASZNÁLÁSÁNAK MÓDJA

Az Egyesület vagyonáról való rendelkezés a Közgyűlést illeti meg. Az Egyesület vagyona, annak kamatai, valamint a támogatások teljes összegben[1] használhatóak fel az Egyesület céljainak elérése érdekében.

Az Egyesület támogatásokat egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján is nyújthat.

Az Egyesület bármely cél szerinti juttatását a Egyesület pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből – az eset összes körülményeinek mérlegelésével – megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.

Az Egyesület vállalkozói tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet az Egyesület fő tevékenysége. Az Egyesület vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt az egyesületi célokban megfogalmazott tevékenységekre használja fel.

VI.

AZ EGYESÜLET SZERVEZETE ÉS TISZTSÉGVISELŐI

VI.1. Az Egyesület szervei

VI.1.1. Az Egyesület testületi szervei:

a) Közgyűlés,

b) Vezetőség,

c) Felügyelő bizottság

VI.1.2. Az Egyesület tisztségviselői:

- elnök,

- titkár,

- vezetőségi tagok.

A Közgyűlés a tagok összessége, az Egyesület legfelsőbb szerve.

A Közgyűlés a hatályos jogszabályoknak megfelelően gondoskodik az Egyesület gazdálkodási rendjének megvalósításáról. Az Vezetőség az Egyesület általános ügydöntő, ügyvezető szerve.

VI.1.3. Az Egyesület képviselete

Az Egyesület önálló, általános képviseletére – amennyiben az alapító okirat másként nem rendelkezik – az egyesület elnöke jogosult.

VI.1.3.1. A Közgyűlés működése

A Közgyűlésen a jogi személy tagok képviselőjük útján vesznek részt.

A Közgyűlés rendes és rendkívüli lehet. Rendes Közgyűlést az Egyesület évente egyszer tart. Rendkívüli Közgyűlést kell összehívni a tagok legalább negyede által aláírt kérelemre, melyben megjelölik az összehívás okát és célját. A Közgyűlést össze kell hívni, ha azt az Illetékes Bíróság/Fővárosi Bíróság elrendeli.

A Közgyűlést a elnök írásban hívja össze. Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha a tagok az ülésről legalább tizenöt nappal az ülés időpontját megelőzően írásban értesülnek, és az ülés tárgysorozatáról leírást kapnak. A Közgyűlés ülései nyilvánosak.

A közgyűlés határozatképes, ha azon a szavazati joggal rendelkező (rendes) tagok 50 %-a + 1 fő jelen van. Határozatképtelenség esetén 15 napon belüli időpontra összehívott második ülés változatlan napirenddel és a megjelent tagok létszámára tekintet nélkül határozatképes, ezt a szabályt az eredeti meghívóban fel kell tüntetni. A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a napirendet, a felszólalásokat, a határozati javaslatokat, a határozatokat, azok meghozatalának időpontját, hatályát, valamint a támogatók és ellenzők számarányát. A jegyzőkönyvet a közgyűlés által választott tag készíti és azt két, szintén a közgyűlés által a hitelesítésre megválasztott tag hitelesíti.

A Közgyűlésen az elnök elnököl, de ezt a feladatát szabadon átadhatja az által felkért személynek.

A Közgyűlésen olyan indítványok tárgyalhatók, amelyek a Közgyűlés előtt legalább egy nappal az Egyesület titkárához beérkeztek. A Közgyűlésen résztvevők egyszerű szótöbbséggel további indítványok napirendre tűzését határozhatják el.

A Közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet a Közgyűlés elnöke és a Közgyűlésen az elnök által két felkért tag hitelesít.

A Közgyűlés határozatait általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén a levezető elnök szavazata dönt. Titkos szavazást rendelhet el a Közgyűlés az elnök előterjesztésére vagy a tagok egyharmadának kezdeményezésére. Személyi kérdésekben a szavazás minden esetben titkosan történik.

A Közgyűlés határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. §. b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján

- kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy

- bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.

Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatás.

Valamely közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet az Egyesület Közgyűlésének vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be – annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

A közgyűlés valamint a vezetőség által hozott határozatokat folyamatos sorszámozással ellátva a Határozatok Könyvében kell nyilvántartani. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a határozat tartalmát, időpontját, hatályát, valamint a támogatók és ellenzők számarányát. A nyilvántartásba való bevezetést a közgyűlési jegyzőkönyvben foglaltak alapján az Egyesület elnöke végzi. Titkos szavazás szükséges, ha a döntést hozó szerv szótöbbséggel így határoz. Személyi kérdésekben a döntést hozó szerv jelölő bizottság felállítását igényelheti.

A Közgyűlés, Elnökség döntéseit a döntés időpontját követő két héten belül írásban – igazolható módon – közli az érintettekkel, valamint az Egyesület székhelyén kifüggeszti.

Az Egyesület működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az Egyesület székhelyén – az Egyesület képviselőjével előzetesen egyeztetett időpontban – bárki betekinthet, azokról saját költségre másolatot készíthet.

A Közgyűlés levelezőlistája vagy weblapján keresztül nyilvánosságra hozza az Egyesület szolgáltatásainak igénybevételi módját, a támogatási lehetőségeket, működés módját, illetve azok mértékét és feltételeit, valamint a működésről készült szakmai-pénzügyi beszámolót. Az Egyesület által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetők.

A Közgyűlés kizárólagos hatásköre:

a) az alapszabály megállapítása, módosítása,

b) az elnök, titkár és a 3 vezetőségi tag megválasztása, felmentése, az egyes vezetőségi tagok lemondásának tudomásul vétele,

c) az Egyesület céljainak és tevékenységi körébe tartozó feladatok meghatározása és végzése,

d) az évi költségvetés, tagdíj meghatározása,

e) az Egyesület feloszlásának, más egyesülettel történő egyesülés kimondása,

f) a vezetőség éves beszámolójának és az éves közhasznú jelentés elfogadása,

g) a tagdíj összegének megállapítása,

h) döntés bel- és külföldi, illetve nemzetközi szervezetbe, szövetségbe történő be- és kilépésről,

i) döntés az Egyesület vagyona 5%-t meghaladó értékű szerződéskötésről;

j) döntés lapindításról, valamint

k) mindaz, amit jogszabály, vagy alapszabály a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal.

VI.1.3.2. Az Vezetőség működése

Az Egyesület operatív vezetésével kapcsolatos feladatokat az öt tagú Elnökség látja el. Az Elnökség tagjai az elnök, a titkár, elnökség tagja. Az elnökségi ülésre – annak tárgykörére figyelemmel – esetenként további tagok hívhatók meg.

Az Elnökség határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. §. b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján

- kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy

- bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.

Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatás.

Valamely közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet az Elnökség vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be – annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

Az Elnökség üléseit szükség szerinti gyakorisággal, de legalább félévenként tartja. Az Elnökség üléseit az elnök hívja össze írásban. Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha a tagok legalább nyolc nappal az ülés időpontját megelőzően írásban értesülnek és az ülés tárgysorozatáról leírást kapnak. Az elnökségi ülés határozatképes, ha a szavazásra jogosult elnökségi tagoknak legalább 50%+1 fő jelen van. Határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén a levezető elnök szavazata dönt. Az Elnökség ülései nyilvánosak.

Határozatképtelenség esetén a legkésőbb 18 napon belül az Elnökséget ismételten össze kell hívni. Határozatképtelenség miatt ismételten összehívott ülések is csak akkor határozatképesek, ha azokon az Elnökség tagjainak 50%-a jelen van.

Az Elnökség dönt minden olyan kérdésben, amelyet az Alapszabály nem utal a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe.

Az Elnökség feladatai:

- ellátja az Egyesület operatív vezetésével kapcsolatos feladatokat;

- az Egyesületet érintő ügyekben, fontos kérdésekben előterjesztést fogalmaz meg a Közgyűlés számára,

- tagfelvételi kérdésekben dönt első fokon;

- befogadja a tag írásbeli bejelentését annak kilépési szándéka esetén;

- a tagsági viszonyt megszüntető elnökségi határozatot hoz;

- javaslatot dolgoz ki a tiszteletbeli tagságra jelölt személy megválasztására.

Az Elnökség a két Közgyűlés közötti időszakban végzett tevékenységéről a Közgyűlés előtt beszámol, és intézkedéseit a Közgyűlés hagyja jóvá. Az Elnökség döntéseiről két közgyűlés között tájékoztatja az Egyesület tagjait.

Az Elnökség dönt első fokon a tagkizárás ügyében, másodfokon az Egyesület Közgyűlése jár el. A kizárás okai:

- a tag tevékenységével vagy magatartásával az Egyesület céljainak megvalósulását veszélyezteti;

- a tagdíjbefizetés egy éves elmulasztása esetén a felszólítás után kitűzött 90 napos határidő eltelte után.

Az Egyesület tisztségviselői: az Vezetőség összes tagja, az elnök, a tiszteletbeli elnök, a titkár, az Ellenőrző bizottság tagjai.

A tisztségviselőket a Közgyűlés választja. Az elnök megbízatása a megválasztás napjától két évre szól. A mandátum lejárta után az elnök e tisztségre két alkalommal újra megválasztható. A titkár megbízatása visszavonásig, illetve lemondásig tart.

Az elnök feladatai:

a) a Közgyűlés és az elnökségi ülések levezetése (szabadon átruházható az elnök által meghatározott személyre),

b) konferenciák és más rendezvények szervezése,

c) a Közgyűlésről felvett jegyzőkönyv hitelesítésére felkérés,

d) az Egyesület működésének irányítása,

e) utalványozási jog gyakorlása a titkárral vagy bármelyik elnökségi taggal együttesen,

f) képviseli az Egyesületet.

A titkár feladatai:

a) az elnök konzultánsaként működik,

b) az elnök akadályoztatása esetén vezeti a Közgyűlést és/vagy az Elnökség ülését,

c) az elnök távollétében az elnökségi ülések levezetése,

d) tájékoztatja a tagokat az Egyesület munkájáról,

e) a titkár előkészíti a vezető szerv üléseit, biztosítja működését és gondoskodik a határozatok végrehajtásáról, azok nyilvántartását folyamatosan kezeli.

VII.

A FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG

Hivatkozással az 1997. évi CLVI. törvény 10. § (1) bekezdésére az Egyesület köteles – amennyiben az Egyesület éves bevétele az ötmillió Forintot meghaladta – elkülönült ellenőrző szervet létrehozni.

VIII.

AZ EGYESÜLET GAZDÁLKODÁSÁVAL KAPCSOLATOS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

Az Egyesület vagyonának kezelésével kapcsolatos technikai feladatok (pénzügyek, számvitel, adó stb.) ellátásával a Közgyűlés külső szervezetet megbízhat külön szerződés szerint.

Az Egyesület vagyonának felhasználásáról a Közgyűlés dönt. Évente meghatározza az Egyesület céljai között felsorolt feladatok végrehajtásához felhasználható pénzeszközök mértékét és felosztásuk módját.

A Közgyűlés gazdálkodási tervének és döntéseinek végrehajtásáról külön szerződés alapján külső szerv gondoskodik. Amennyiben a Közgyűlés az Egyesület vagyonának kezelésével külső szervet nem bíz meg, úgy az Vezetőség tagjai kötelesek gondoskodni a gazdálkodási terv és döntések végrehajtásáról.

Az Vezetőség gyakorolja a munkáltatói jogokat az Egyesület alkalmazottai felett. Az Egyesület elnöke jogosult az alkalmazottak alapbérének és költségtérítésének összegét meghatározni.

Az Egyesület nevében önálló aláírásra az Egyesület elnöke jogosult, amennyiben az alapító okirat másként nem rendelkezik.

Az Egyesület bankszámlája feletti rendelkezésre az elnöknek korlátlanul lehetősége van.

Az Egyesület elnökét korlátlan utalványozási jog illeti meg. Az Egyesület elnöke az Elnökség tagjait írásban felruházhatja utalványozási joggal az esetleges korlátozások rögzítésével amennyiben megfelelnek a törvényi előírásoknak.

IX.

KÖNYVVIZSGÁLÓ

A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik (amennyiben erre igény merül fel) az Egyesület pénzügyeinek és a számvitel ellenőrzésére könyvvizsgáló megbízása.

A könyvvizsgáló megbízatása legalább egy éves időtartamra szól.

A könyvvizsgáló javadalmazásának mértékét a Közgyűlés állapítja meg.

X.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

A jelen Szervezeti és Működési Szabályzat az elfogadás napján lép hatályba.

Kelt, ……………………………

A Szabályzatot az Egyesület Közgyűlésének ……………………………-én tartott ülése elfogadta és megállapította, hogy a jelen szabályzat hatályos.

………………………… …………………………

az Egyesület elnöke az Egyesület titkára

…………………………

jegyzőkönyvvezető


[1] A dőlt betűvel szedett részek minták, értelemszerűen elhagyhatóak, vagy mással helyettesíthetőek!